SVE Profilgaver AS feirer 40 år!

mars 4, 2022

Et tilbakeblikk på 40 år i bransjen

Når man kommer fra Sunnmøre, så er det ikke overraskende at man har teft for forretninger. Det gjelder også for sjefen og grunnlegger av SVE Profilgaver AS, Sveinung A. Sve, som kommer fra Stranda på Sunnmøre.

Året var 1982. Satsningsområdet var bedriftsmarkedet, forretningsidéen var salg og formidling, og produktet var røkt laks. Navnet på firmaet den gang var Sve Agencies. Firmanavnet ble etter hvert endret til SVE Gourmet AS, noe som viser at eksklusiv mat var et naturlig fokuspunkt for firmaet. Dette var den spede begynnelsen, men i årenes løp har firmaet skutt fart, både med tanke på vareutvalg og firmaets størrelse. Spekteret nå er bredt både av varer og tjenester. Et lite firma hadde vokst seg til et større selskap, og et tredje navnebytte ble hensiktsmessig. Navnet på selskapet ble SVE Profilgaver AS, som det fortsatt heter i dag.

Alle som driver med salg vet at de må ha noe unikt, et kjennemerke som skiller dem ut fra konkurrentene. Det er her logodesignet til et selskap spiller en essensiell nøkkelrolle. Man vet at det er SVE Profilgaver, når man ser selskapets logo, der den peker mot både familie- og firmanavnet, med henvisning til midtpartiet i S-en, samt at den har den karakteristiske blåfargen. Om det er noe bevisst symbolikk bak dette fargevalget, vites ikke. Imidlertid er det naturlig å tenke at det for en sunnmøring, så assosieres blåfargen til Stranda, med tanke på vann. For er det noe det er mye av på Vestlandet så er det vann; her finner man bekker, elver, fjorder og fossefall, i tillegg til tjern, innsjøer og åpent hav. Og sist, men ikke minst, masse, masse regn! Selv om ikke hver vanndråpe i denne verden er blå, er det allikevel blått som assosieres med vann. Dermed blir fargevalget en sterk identitetsfaktor til Sunnmøre og Vestlandet, både for selskapet SVE Profilgaver, men også for grunnleggeren selv, Sveinung Sve, som viser sine bånd til Vestlandet gjennom logoen. Logoen, som kjennemerke, er noe av det viktigste et selskap har utad mot publikum, så den må være perfekt og solid. Hvor viktig logoen er for et selskap, var SVE Profilgaver seg allerede bevisst når de feiret 25 år; «Vi skal ta godt vare på den slik at den skinner som en diamant», sa de den gang. Og det har SVE Profilgaver også gjort, for logoen er designet slik at den tåler tidens tann, og skinner som en blå safir, som et solid varemerke.

Og et solid varemerke må til hvis man skal kunne lykkes innen salg. Har man et sterkt varemerke, evne til å innfri, eller gjerne toppe det som forventes, så kan det få betydning for kundegruppen. Fornøyde kunder kan skape en god buzz, eller vareprat, for de produkter og tjenester man har å tilby. Slik er kundene de beste ambassadørene et selskap kan ha, og den beste buzz-markedsføringen er når kundene er så fornøyde med et produkt eller tjeneste, at de bare «MÅ» dele det med sine nære og kjære, helt uoppfordret, og uten å tjene på det selv. Enten det skjer digitalt, for eksempel, via sosiale medier, eller analogt rundt kaffebordet, så må det fantastiske deles. Slik kan man, hvis man er heldig, kanskje etablere nye kundeforhold, der nye kunder i utgangspunktet var fornøyde med sin første leverandør.

SVE Profilgaver har etablert seg som bedriftsmarkedets ledende leverandør av firmagaver til ansatte. Satsningsområde er gaver til jul, påske, sommer og jubileum, i tillegg til profilartikler. Vi har et ekstra fokus på bekledning og profilklær. Fornøyde kunder blir lojale kunder, som velger SVE Profilgaver år etter år, og ved å gi positiv omtale til hverandre, basert på egen erfaring, vil det føre til verdifull buzz-markedsføring for SVE Profilgaver. Dette vil igjen forhåpentligvis øke kundegruppen, som gir gode muligheter for et økt salg.

Vår digitale hverdag i dag, var noe man ikke kunne se for seg for 40 år siden. Hvis man da skulle bedrive salg, så måtte selger oppsøke kunden, enten på messe, som dørselger eller via fasttelefon. Kundene hadde ikke noe valg når det kom til markedsføring, da avertering av produkter ble «tredd nedover hodet» på dem. Selgeren har i denne formen for markedsføring all makt. I dag er situasjonen en annen. Kunden selv, ved hjelp av Internett, kan foreta en hel kjøpsprosess, uten at en selger har vært inne i bildet. Kjøpsprosessen har dermed blitt totalforandret på disse 40 årene. Via blant annet blogger og sosiale medier, kan man nå et større publikum og et større kundemarked. Inntoget av den digitale hverdagen må være den største omveltingen som har skjedd i løpet av SVE Profilgavers 40-årige eksistens. Det har nok vært noen utfordringer med den digitale overgangen, men mulighetene har også blitt større og flere.

Hurra for 40-års jubilanten!

Det har vært litt av ei reise gjennom disse 40 årene, fra startfasen med drømmen om egen bedrift under eget navn, til det selskapet SVE Profilgaver AS er blitt til i dag. Bedriften har i alle disse 40 årene vært å finne på samme sted, og vi holder til i Sandvika. Her er våre besøkende, kunder og forretningsforbindelser velkomne til å besøke vårt showroom, for å se et utvalg av de produktene vi kan tilby.

Ta kontakt med oss på e-post; [email protected] eller per telefon; 67 80 58 50. Våre rådgivere hjelper deg gjerne.

Det var et innblikk i de 40 årene som har gått. En stor takk til alle som har bidratt til at SVE Profilgaver er der vi er i dag. Nå ser vi i SVE Profilgaver AS fram til å ta fatt på de 40 neste, og vi håper at nettopp du vil bli med oss på laget.

Med vennlig hilsen
40-års jubilanten, SVE Profilgaver AS

Klikk på link knapp for å gå til post på Facebook.

SVE Profilgaver live Facebook stream

Ser du etter årets profilprodukter?

Våre rådgivere hjelper deg gjerne!

Kontakt en rådgiver